Agilero – Automatyzacja ecommerce
Zmiana kanałów sprzedaży lub uruchomienie nowego kanału to duże wyzwanie dla każdej firmy, która podejmuje tego typu decyzję. Zmiana struktury wysyłek (np. ze względu na wydania jednosztukowe), rozpoczęcie współpracy z różnymi firmami kurierskimi(różne etykiety), czy oczekiwanie przesunięcia daty i godziny ostatecznej decyzji klienta (cutt-off time) to tylko niektóre z problemów, których rozwiązanie jest konieczne w takiej sytuacji.
Jeszcze trudniejsza próba czeka firmy, w których takie aspekty, jak decyzja o uruchomieniu kanału ecommerce, bądź jego nagły wzrost pojawiły się nagle, jako szybki efekt zmian prawnych, bądź oczekiwań klientów. W takim wypadku automatyzacja poszczególnych procesów to nie kwestia wyboru, ale konieczność i realna oszczędność, by zapewnić efektywność działania firmie, przy równoczesnym braku konieczności zamykania jej na dłuższy czas.
Warto zauważyć, że w tym wypadku są dwa rozwiązania, po które można sięgnąć:
– WMS, który jest całościowym systemem (integrowalnym z innymi, już istniejącymi w firmie, systemami)
– WES, w ramach którego można wdrożyć automatyzację jednego (najbardziej kluczowego lub problematycznego w danym momencie) procesu, a następnie rozbudowywać go, automatyzując kolejne działania.
Automatyzacja
W efektywnej automatyzacji procesów w ecommerce na początku istotna jest identyfikacja wąskich gardeł, które ograniczają wzrost lub wręcz są przyczyną wielu błędów i reklamacji, a także identyfikacja czynników ryzyka we wdrażaniu zmian. Nierzadko będzie to długi czas pakowania poszczególnych zamówień, błędy podczas kompletowania (i wynikające z tego reklamacje i zwroty), czy długi proces wysyłek (szczególnie, gdy firma korzysta z różnych kurierów). Każdy z tych aspektów oznacza określone koszty – zarówno finansowe (np. opłacanie zwrotów i ponownych wysyłek, konieczność szybkiego zatrudnienia i wdrożenia nowych pracowników), czasowe (np. obsługa reklamacji), czy wizerunkowe.
Każdy z przywołanych problemów można rozwiązać poprzez odpowiednią automatyzację. Uruchomienie dopasowanego do charakterystyki statystycznej zleceń, sposobu kompletacji (Direct Picking, Multi-Order-Picking, Batch, Zone, itp.) pozwoli na redukcję liczby błędów, a także zwiększy efektywność procesu wydania.. Automatyczne nadawanie przesyłek i wydruk dostosowanych etykiet dzięki integracji z systemami pocztowymi i kurierskimi to niewątpliwa oszczędność czasu i kolejne pole ograniczania błędów w manualnym realizowaniu tego procesu. W przypadku realizacji zamówień transportem własnym, system może zapewnić planowanie trasy kierowców i raportować ich obciążenie.
Dla wielu firm rozwiązaniem, które korzystnie wpływa zarówno na sprzedaż, jak i na wizerunek jest wydłużenie cutt-off time. Możliwość uzupełnienia zamówienia o kolejny towar czy zmiany zamówionej ilości ma dla wielu klientów duże znaczenie.
Oczywiście automatyzacja w ecommerce nie dotyczy tylko procesów wydawania, ale także przyjęcia, czy zarządzania zatowarowaniem. Aktualna informacja o stanach magazynowych i przepływie towaru, moduły inwentaryzacji, czy odpowiednio zaprojektowany system jednoznacznego znakowania pozycji magazynowych, który pozwala śledzić nie tylko partie towaru, ale nawet każdą pojedynczą sztukę, to kolejne procesy, które nie muszą być wykonywane ręcznie, tylko zarządzane odpowiednim modułem aplikacji.
Każde z potrzebnych rozwiązań może być zintegrowane z już funkcjonującym w danej firmie systemem. Dzięki temu można nie tylko na bieżąco zarządzać towarem, ale także automatycznie pobierać zlecenia do realizacji i zamykać je w czasie rzeczywistym.
Sytuacji biznesowych wymagających automatyzacji procesów w ecommerce jest bardzo wiele – zależą od fazy rozwoju danej firmy, jej planów rozwoju, dotychczasowych praktyk, czasu, w jakim zostało zaplanowane wdrożenie, czy dostępności odpowiednich pracowników. W każdej z nich warto rozważyć, czy automatyzacja powinna dotyczyć całego systemu, czy może pojedynczego procesu, który w ciągu kilku tygodni może znacznie usprawnić pracę całej organizacji. Rozważając poszczególne warianty, należy wziąć też pod uwagę potencjał rozwoju firmy i możliwość rozbudowy systemu za kilka miesięcy lub lat.
Photo by Mika Baumeister on Unsplash
Zostaw komentarz