Zastosowanie funkcjonalności dopasowanych do procesów danego przedsiębiorstwa

Z cyklu: 9 warunków skutecznego wyboru i wdrożenia systemu informatycznego do zarządzania procesami magazynowymi

Bazując na wieloletniej praktyce wdrożeniowej oraz doświadczeniu wynikającemu z pracy w licznych projektach związanych z doradztwem logistycznym, w tym wpisie przedstawiamy jeden z istotnych 9 warunków skutecznego wyboru i wdrożenia systemu informatycznego do zarządzania procesami magazynowymi (WMS, WES, itp.).

#1 – Zastosowanie funkcjonalności dopasowanych do procesów danego przedsiębiorstwa

Wiele wdrożeń realizowanych jest w nadziei, że pozwoli to na „nowoczesną” organizację magazynu. Osoby decyzyjne często są przekonane, że wdrożenie systemu samoistnie wyeliminuje błędy człowieka, zapewniając wysoką wydajność. Niewielu decydentów ma jednak świadomość, że najpierw należy zoptymalizować operacje magazynowe. Inni po prostu nie wiedzą, jak to zrobić. Stąd też wynika wiara w to, że standardowa funkcjonalność stanowi remedium na brak kompetencji w tym obszarze. 

Zdarza się również, że optymalizacji operacji i organizacji oczekuje się wręcz od informatyków i wdrożeniowców, którzy realizują projekt. 

Problem i jego skutki

Oczywiście może zaistnieć sytuacja, w której standardowa funkcjonalność, zastępując bałagan procesowy i organizacyjny, w pewnym stopniu poukłada procesy i wpłynie na wzrost wydajności. 

Ale takie podejście nie pozwoli na efektywne wykorzystanie potencjału organizacji i osiągnięcie optimum wydajności, która obniży koszty jednostkowe logistyki na jednostkę towaru. Organizacja staje się wówczas niewolnikiem standardu. 

Bywa, że szeregowi pracownicy zaczynają walczyć z absurdami, sabotować system i uczą się go obchodzić. Tracą zaufanie do decydentów, oceniając ich po narzuconej formule, która nie pasuje do rzeczywistości. Ze względu na przyjętą standardowość, brakuje również budżetu na dopasowania i zmiany (bo nie został zaplanowany). 

Rekomendacja

Należy wybierać dostawców lub uzupełniająco – doradców logistycznych, którzy znając się na logistyce magazynowej – są w stanie wypracować wspólnie z użytkownikami przebieg kluczowych procesów w sposób dobrze dopasowany do danej charakterystyki i rozwoju przedsiębiorstwa. Dostawca IT musi wykazywać się sprawnością w dostosowywaniu oprogramowania do takich procesów.

Case study

Jeden z dyrektorów logistyki, z którym pracowaliśmy, podjął decyzję o szybkim wdrożeniu systemu WMS. Założenia były dwa:

1. Nie mamy czasu – wdrażamy w dwa tygodnie
2. Uruchamiamy tylko standardowe funkcjonalności systemu, bez integracji z systemem ERP

Oznaczało to w praktyce rezygnację z typowej, bardzo istotnej analizy przedwdrożeniowej i dopasowania systemu do procesów magazynowych. To magazyn miał dopasować się do systemu, bo przecież kompletacja to kompletacja, przyjęcia to przyjęcia, a wydania to wydania. 

Dostawca systemu WMS, świadomy zagrożeń, już przy podpisaniu umowy ostrzegał, że takie podejście nie uda się, ale dyrektor uparł się. Podpisał umowę na zamknięty zakres i budżet, bez dostosowań i z ograniczoną liczbą spotkań z dostawcą. 

We wdrożenie, a bardziej instalację i szkolenie, zaangażowany był jedynie wdrożeniowiec dostawcy systemu WMS, bez udziału pracowników firmy. Po dwóch tygodniach, zgodnie z umową, system WMS został uruchomiony, wykonując zaszyte w nim standardowe procesy, a nie te naprawdę realizowane przez magazyn. Niestety bardzo szybko potwierdziło się, iż standardowe procesy w systemie WMS nie pasują do specyfiki pracy w tym konkretnym magazynie. Całość skomplikował fakt, że sytuacja ta miała miejsce tuż przed sezonowym szczytem sprzedaży. 

Po szybkiej analizie stanu obecnego i zdefiniowania koniecznych zmian w systemie WMS okazało się, że tylko po to, by dopasować geografię magazynu (tj. rozłożenie towarów) do optymalnego przebiegu procesów, głównie dwuetapowej kompletacji dynamicznej, magazyn należałoby zamknąć na niemal tydzień. 

Brak możliwości zamknięcia magazynu w tym czasie i brak budżetu na dalszą pracę z dostawcą sprawiły, że system nie działał, dodatkowo komplikując prace w najgorszym możliwym momencie.

By ratować sytuację dyrektor musiał niemal z dnia na dzień podwoić zatrudnienie i dosłownie walczyć o przetrwanie kwartału. 

Na szczęście wykonana po raz kolejny analiza ROI dla zmian w systemie pozwoliła na wygospodarowanie dodatkowego budżetu na niezbędne przebudowy.

Już po sezonie i zaimplementowaniu funkcjonalności systemu WMS realizujących rzeczywiste procesy magazynowe dyrektor zredukował wejściowe zatrudnienie o ok. 60 procent, tym razem realizując założone na początku cele optymalizacji w swoim dziale.

– – –

Jeśli chcesz porozmawiać o skutecznym wdrożeniu systemu IT w Twoim przedsiębiorstwie, skontaktuj się z naszym ekspertem!

MARCIN ZYCHOWICZ – specjalista z ponad 15-letnim doświadczeniem w firmie Agilero stworzonej przez zespół doświadczonych logistyków i inżynierów IT o wysokich kompetencjach technologiczno-konsultingowych, realizujący projekty w obszarze logistyki magazynowej i produkcyjnej.

Kolejna część:

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH PRZEZ AGILERO SP. Z O.O.

Od 25 maja 2018 roku w Polsce obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE. W związku z tym Agilero Sp. z o. o. z siedzibą w Krakowie prezentuje następującą informację dotyczącą przetwarzania Twoich danych osobowych.

ADMINISTRATOR DANYCH OSOBOWYCH

Administratorem Twoich danych osobowych przekazanych w formularzu kontaktowym lub/oraz formularzu zapisu do newslettera na stronach www na naszej spółki (agilero.pl) jest Agilero sp. z o.o.,
ul. Ostatnia 1c, 31-444 Kraków („Administrator”). Możesz skontaktować się z Administratorem listownie na adres Administratora lub za pośrednictwem poczty e-mail na adres: biuro@agilero.pl .

CELE ORAZ PODSTAWA PRAWNA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest akceptacja warunków wyrażonych w procesie zapisu do newslettera lub uzupełnienia formularza kontaktowego na stronach naszej spółki (agilero.pl) oraz prawnie uzasadniony interes realizowany przez Administratora. Prawnie uzasadniony
interes Administratora polega na przetwarzaniu danych osobowych dla celów prowadzenia marketingu bezpośredniego własnych produktów i usług.

ODBIORCY DANYCH OSOBOWYCH I CZAS ICH PRZECHOWYWANIA

Pozyskane dane osobowe są przechowywane do momentu zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą. Dane są przekazywane naszemu zaufanemu podwykonawcy do analizy danych przez narzędzie Google Analytics.

PRAWA ZWIĄZANE Z PRZETWARZANIEM DANYCH OSOBOWYCH

Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania, do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także do żądania przeniesienia tych danych do innego administratora zgodnie z obowiązującymi przepisami. Każda osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw - z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją - wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych, w przypadkach gdy podstawą prawną przetwarzania jest prawnie uzasadniony interes Administratora. W celu skorzystania z powyższych uprawnień należy przesłać Administratorowi odpowiednią wiadomość pocztą elektroniczną na adres biuro@agilero.pl. Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. Podanie danych osobowych nie jest obowiązkowe, ale jest warunkiem otrzymywania informacji marketingowej i handlowej przez Agilero sp. z o. o.

Save settings
Cookies settings

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy