Posprzątaj magazyn

W tym wpisie poznasz 1 z 10 sposobów na zwiększenie efektywności magazynu. Ten cykl porad poświęciliśmy kluczowym zagadnieniom, wierząc, że na filozofię sprzedaży nie każdy pracownik logistyki ma wpływ, ale na organizację magazynu, na narzędzia w nim stosowane, może mieć znacznie większy. Udoskonal swój magazyn dzięki wiedzy ekspertów z wieloletnim doświadczeniem, którzy rozwiązali setki problemów podobnych jak Twój.
Sposób 1: Posprzątaj magazyn
Magazyn to nie hotel dla opon i mebli biurowych
Brzmi banalnie? A jednak w naszej praktyce regularnie trafiamy na magazyny, które są traktowane jak piwnice na stare, firmowe rzeczy.
Najczęściej spotykane niepożądane niespodzianki to stare meble biurowe, które szkoda wyrzucić choć nigdy się już nie przydadzą, przeterminowane materiały marketingowe i opony do samochodów firmowych – latem zimowe, zimą letnie… Poza tym cała gama najróżniejszych przedmiotów, które „leżą, bo leżą” całymi latami. Nikt nie wie czyje są, często nie wiadomo kto zlecił ich zmagazynowanie. Do tego stary towar, którego wartość handlowa jest znikoma bądź żadna, ale księgowość nie zgadza się na jego utylizację.
Zwłaszcza ten ostatni przypadek jest politycznie trudny, szczególnie gdy ta wirtualna, księgowa wartość towaru jest wykorzystywana jako majątek służący do zabezpieczenia kredytu.
Tymczasem magazyn powinien być przestrzenią do przechowywania towarów handlowych, produkcyjnych lub surowców. I tyle.
Dlaczego nie powinno się w magazynie składować innych, firmowych rzeczy? Oto powody:
- Zakłócają pracę i przeszkadzają w procesach magazynowych – czasem utrudniają dostęp do czegoś naprawdę potrzebnego, bywają uciążliwie przekładane z miejsca na miejsce, a w konsekwencji mogą opóźnić lub utrudnić istotne procesy. Ze względu na specyfikę nie podlegają normalnej gospodarce magazynowej, często nie są nawet wprowadzone na stan magazynowy, za to posiadają magiczną (o wielkiej mocy) karteczkę z napisem „Nie ruszać”. Utrudnia lub wręcz uniemożliwia to pracownikom swobodne relokowanie takich towarów/przedmiotów zgodnie z bieżącymi potrzebami operacyjnymi magazynu.
Dodatkowo w każdej inwentaryzacji tego typu towary/przedmioty stanowią kolejną kwestią do wyjaśnienia, co nie tylko utrudnia cały proces, ale przede wszystkim zwiększa jego koszt. - Miejsce kosztuje – każde jedno miejsce składowania, to określony koszt. Koszt inwestycji na utworzenie tego miejsca albo koszt jego pozyskania na zewnątrz (wynajem). Niestety, posiadając własny magazyn, łatwo zapomnieć o tym, że składowanie czegokolwiek w magazynie kosztuje. Nasze doświadczenie zawodowe wyraźnie pokazuje następującą prawidłowość: firmy, które wynajmują magazyn i są świadome dokładnej ceny każdego miejsca paletowego, mają w nim dużo większy porządek.
Dobre praktyki składowania
Oczywistym wydaje się jednak, że magazyn jest przestrzenią użytkową firmy, a potrzeba składowania różnych firmowych materiałów istnieje i będzie istnieć. I nie będziemy namawiać do bardzo radykalnego podejścia, ale do zachowania pewnego umiaru i porządku:
- Znajdź i oddziel odpowiednie miejsce na składowanie przedmiotów nie-handlowych. Idealne byłoby osobne pomieszczenie, ale wystarczy też specjalnie wyodrębniona strefa lub rozstawiony namiot, jeśli to są elementy, które nie wymagają specjalnych warunków składowania. W ten sposób jasno oddzielisz przestrzeń i towar i ograniczysz zakłócenia generowane dla podstawowych procesów magazynowych, na których Twoja firma zarabia.
- Miej kontrolę nad przechowywanymi rzeczami. Wprowadź dobrą praktykę oznaczania odkładanych przedmiotów informacjami o adresacie lub przeznaczeniu. Dobrze jest też wprowadzić taki towar na stan magazynowy systemu WMS (niekoniecznie na stan księgowy). Dzięki temu możliwe będzie sprawne przesuwanie go w razie potrzeby i ograniczenie możliwości zagubienia.
- Nie zostawiaj staroci „na widoku” i dokładnie przemyśl miejsce ich składowania. Staraj się chować rzeczy używane sporadycznie (jak opony) i lokować je tak, aby nie przeszkadzały w żadnych procesach magazynowych. Jeśli masz system WMS to zdajesz sobie sprawę, że nie każde miejsce jest tak samo wygodne do realizacji kompletacji czy składowania zapasu.
Obojętnie na jakim szczeblu hierarchii pracujesz, pamiętaj, że magazyn to nie hotel dla kół i mebli biurowych. To przestrzeń funkcjonalna, która jest kluczowa dla prawidłowego działania firmy. A jeśli idea hotelu jest Ci bliska to policz koszt składowania (dobopalet) dla tych wszystkich rzeczy, które nie są konieczne do codziennej pracy, a zajmują miejsce w magazynie. Ta świadomość potrafi wiele zmienić w dyskusji wewnątrz firmy.
= = =
Kazimierz Grabowski i Marcin Zychowicz – doświadczeni specjaliści z ponad 15-letnią praktyką w firmie Agilero stworzonej przez zespół doświadczonych logistyków i inżynierów IT o wysokich kompetencjach technologiczno-konsultingowych, realizujący projekty w obszarze logistyki magazynowej i produkcyjnej.
Jeśli chcesz porozmawiać o skutecznym wdrożeniu systemu IT w Twoim przedsiębiorstwie w celu zwiększenia efektywności Twojego magazynu to skontaktuj się z naszym ekspertem!
Kolejny sposób: