Zweryfikuj zarządzanie polityką zakupową

W tym wpisie poznasz 1 z 10 sposobów na zwiększenie efektywności magazynu. Ten cykl porad poświęciliśmy kluczowym zagadnieniom, wierząc, że na filozofię sprzedaży nie każdy pracownik logistyki ma wpływ, ale na organizację magazynu, na narzędzia w nim stosowane, może mieć znacznie większy. Udoskonal swój magazyn dzięki wiedzy ekspertów z wieloletnim doświadczeniem, którzy rozwiązali setki problemów podobnych jak Twój.

Sposób 7: Zweryfikuj zarządzanie polityką zakupową

Dobra strategia zakupowa jest balansem pomiędzy zachowaniem atrakcyjności na rynku, a kosztami składowania i możliwościami magazynowymi firmy

Polityka zakupowa to nie tylko zarządzanie działem zakupów, działem zaopatrzenia i kontraktami z dostawcami, ale także stanem magazynowym. Z perspektywy logistyki, dobra strategia zakupowa będzie balansem pomiędzy zachowaniem atrakcyjności na rynku, a kosztami składowania i możliwościami magazynowymi firmy. Możemy to osiągnąć albo zachowując doskonałą komunikację między działami, albo zmianą struktury zarządzania.

Należy również oddzielić dział zakupów od działu zaopatrzenia. Pierwszy wyszukuje dostawców, weryfikuje ich i negocjuje kontrakty ramowe. Drugi odpowiada za bieżące zakupy i utrzymanie odpowiednich stanów magazynowych.

W wielu firmach dział zakupów jest niezależną jednostką podlegającą bezpośrednio pod zarząd. To zrozumiałe, jeśli wziąć pod uwagę, że to właśnie tam podejmuje się bardzo kluczowe decyzje o rozpoczęciu i warunkach współpracy z dostawcami.

Podobnie bywa z działem zaopatrzenia. Taki układ, przy braku nieskazitelnej komunikacji w firmie, może powodować jednak spore problemy. Naturalnie każdy dział skupia się przede wszystkim na swoich wynikach, więc kiedy pojawi się dobra oferta z wysokim rabatem, istnieje pokusa zakupienia znacznie większej ilości towaru, na który niekoniecznie jest miejsce w magazynie. Efektem tego są często niejawne (w sensie nie połączone z przyczyną) dodatkowe koszty związane z niższą wydajnością magazynu (np.: koszt nadgodzin) czy składowaniem poza głównym magazynem (koszty transportu, koszty składowania, koszty wejścia i wyjścia). Zdrowszą sytuacją dla biznesu jest podleganie działu zaopatrzenia dyrektorowi logistyki, podobnie jak wygląda to z działem transportu. W końcu łańcuch dostaw rozpoczyna się w momencie zamówienia towarów u dostawcy. W takim modelu logistyk ponosi odpowiedzialność za całość łańcucha mając na uwadze nie tylko cenę zakupu, ale również poziom serwisu (dostępność) oraz koszty alternatywne (np.: koszt składowania, transportu itp.)

Kompletny dostawca a towary niskorotujące

Zastosujmy Analizę ABC: produkty znajdujące się w kategorii C stanowią szacunkowo około 50% asortymentu, ale generują tylko 5% zysku. Czy w takim wypadku opłaca się w ogóle trzymać je w magazynie, a tym samym „zamrażać” pieniądze? Zazwyczaj tak – mimo, że produkt jest wolno rotujący, trzeba go mieć, aby nie tracić potencjalnych odbiorców. Współczesny biznes to świat wysokiej konkurencji, który wymaga bycia kompletnym dostawcą. Z perspektywy klienta często korzystniej i wygodniej jest kupić kilka towarów od jednego dostawcy, niż rozdrobnić zakupy u kilku.

Towary niskorotujące generują jednak tak mało ruchu, że łatwo o nich zapomnieć. Większość firm skupia się najbardziej na produktach z grupy A, które zarabiają najwięcej oraz z grupy B (najczęściej towary sezonowe), natomiast asortyment z grupy C leży i niewiele więcej o nim wiadomo. Spotkaliśmy się nawet z przypadkiem magazynu, w którym kilka palet towaru leżakowało sobie już 16 lat. Był i przykład skrajności w inną stronę – dział zakupów rutynowo domówił kilkanaście palet pewnego towaru, którego w ciągu roku sprzedawało się kilkanaście sztuk, zaopatrując firmę się w zapas na 20 lat. Nadzorowanie towaru nierotującego to najprostszy sposób na zapewnienie sobie miejsca w magazynie.

Ograniczenie zapychania magazynu

Jak podkreślaliśmy na początku – każde miejsce paletowe w magazynie kosztuje. Utylizacja również. Dlatego tak ważne jest ograniczenie zatowarowywania magazynu powyżej potrzeb. Najczęstszym powodem tego problemu są wspomniane „atrakcyjne oferty”, na które łatwo się skusić. Tymczasem nie każda, nawet najatrakcyjniejsza „super oferta” będzie dla firmy opłacalna. Zawsze zadaj sobie pytania: czy jesteśmy w stanie to sprzedać, czy mamy na to klientów? Czy mamy na to miejsce? Inaczej ryzykujesz poniesienie niepotrzebnych kosztów magazynowania i/lub utylizacji.

= = =

Marcin Zychowicz – ekspert z ponad 15-letnią praktyką w firmie Agilero stworzonej przez zespół doświadczonych logistyków i inżynierów IT o wysokich kompetencjach technologiczno-konsultingowych, realizujący projekty w obszarze logistyki magazynowej i produkcyjnej.

Jeśli chcesz porozmawiać o skutecznym wdrożeniu systemu IT w Twoim przedsiębiorstwie w celu zwiększenia efektywności Twojego magazynu to skontaktuj się z naszym ekspertem!

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH PRZEZ AGILERO SP. Z O.O.

Od 25 maja 2018 roku w Polsce obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE. W związku z tym Agilero Sp. z o. o. z siedzibą w Krakowie prezentuje następującą informację dotyczącą przetwarzania Twoich danych osobowych.

ADMINISTRATOR DANYCH OSOBOWYCH

Administratorem Twoich danych osobowych przekazanych w formularzu kontaktowym lub/oraz formularzu zapisu do newslettera na stronach www na naszej spółki (agilero.pl) jest Agilero sp. z o.o.,
ul. Ostatnia 1c, 31-444 Kraków („Administrator”). Możesz skontaktować się z Administratorem listownie na adres Administratora lub za pośrednictwem poczty e-mail na adres: biuro@agilero.pl .

CELE ORAZ PODSTAWA PRAWNA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest akceptacja warunków wyrażonych w procesie zapisu do newslettera lub uzupełnienia formularza kontaktowego na stronach naszej spółki (agilero.pl) oraz prawnie uzasadniony interes realizowany przez Administratora. Prawnie uzasadniony
interes Administratora polega na przetwarzaniu danych osobowych dla celów prowadzenia marketingu bezpośredniego własnych produktów i usług.

ODBIORCY DANYCH OSOBOWYCH I CZAS ICH PRZECHOWYWANIA

Pozyskane dane osobowe są przechowywane do momentu zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą. Dane są przekazywane naszemu zaufanemu podwykonawcy do analizy danych przez narzędzie Google Analytics.

PRAWA ZWIĄZANE Z PRZETWARZANIEM DANYCH OSOBOWYCH

Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania, do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także do żądania przeniesienia tych danych do innego administratora zgodnie z obowiązującymi przepisami. Każda osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw - z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją - wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych, w przypadkach gdy podstawą prawną przetwarzania jest prawnie uzasadniony interes Administratora. W celu skorzystania z powyższych uprawnień należy przesłać Administratorowi odpowiednią wiadomość pocztą elektroniczną na adres biuro@agilero.pl. Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. Podanie danych osobowych nie jest obowiązkowe, ale jest warunkiem otrzymywania informacji marketingowej i handlowej przez Agilero sp. z o. o.

Save settings
Cookies settings

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy