Wybór niezbędnych funkcjonalności WMS zamiast tzw. szerokiego frontu

Bazując na wieloletniej praktyce wdrożeniowej oraz doświadczeniu wynikającemu z pracy w licznych projektach związanych z doradztwem logistycznym, w tym wpisie przedstawiamy jeden z istotnych 9 warunków skutecznego wyboru i wdrożenia systemu informatycznego do zarządzania procesami magazynowymi (WMS, WES, itp.).

Wybierając system IT, decydenci chcą mieć pewność, że dobrze wykorzystują potencjał drzemiący w wybranym rozwiązaniu. Wdrożenie ma szeroki zakres procesowy i funkcjonalny, a dla organizacji ma oznaczać dramatyczny przeskok. 

Problem i jego skutki

Skuteczność wdrożenia zależy od właściwie dobranego zakresu oraz kolejności wdrożenia. Decyzja o pójściu „zbyt szerokim frontem” jest częstą przyczyną niepowodzenia wdrożeń.

Zbyt duży przeskok w wymaganej kompetencji i świadomości organizacyjnej użytkowników i całej firmy powoduje rozproszenie na elementy nieistotne, trudności w uchwyceniu zależności, brak priorytetów, a w konsekwencji rodzące się przekonanie, że projekt bardzo się rozwleka w czasie, jakość jest zła, aż do utraty wiary w sukces wdrożenia i wstrzymanie projektu.

Trudność polega również na tym, że decydent (sponsor) wewnątrz organizacji zwykle ma trudności z właściwym rozpoznaniem przyczyny tego zjawiska i najczęściej obwinia dostawcę oprogramowania, co prowadzi do zmarnowania czasu i funduszy nie tylko w tym projekcie, ale nierzadko także w kolejnych. 

Rekomendacja

Konieczne jest ustalenie właściwego zakresu funkcjonalnego wdrożenia i odpowiedniej kolejności etapów poszczególnych uruchomień, aby uwzględnić gotowość kompetencyjną organizacji, oraz skupić się na priorytetach dających właściwe efekty. Ponieważ handlowcy firm IT niekoniecznie mają świadomość stopnia dojrzałości logistycznej danej organizacji, rozsądnym jest skorzystanie z usług niezależnego doradcy z zakresu logistyki magazynowej

Case Study

Wydawało się, że jednego z naszych klientów przygotowaliśmy najlepiej jak to możliwe do wdrożenia systemu WMS. W pierwszej kolejności wykonaliśmy projekt zmiany layoutu magazynu, w wyniku którego zoptymalizowane zostały systemy składowania i ich rozmieszczenie oraz udrożnione strumienie i przepływy w magazynie (procesy nie krzyżują się).

W drugim kroku, wspólnie z klientem, przeprowadziliśmy optymalizację procesów pod kątem wymagań stawianych systemowi WMS – zderzyliśmy oczekiwania działu handlowego oraz klientów zewnętrznych, działu zakupów, sposób obsługi towarów w magazynie (normalia, detale, dłużyce, art. wagowe) oraz architekturę systemów IT (system ERP, B2B i WMS).

Po okresie intensywnej pracy wszyscy jednogłośnie podpisali się pod wynikowym dokumentem, czyli Specyfikacją wymagań systemu WMS.

Dokumentacja została przekazana zespołowi wdrożeniowemu celem konfiguracji i dostosowania systemu.

Każdy, kto wdrożył przynajmniej jeden system WMS, wie, że ostateczny jego wynik stanowi kompromis pomiędzy wykorzystaniem standardu funkcjonalnego, a dopasowaniem do rzeczywistych procesów magazynowych.

1. Każde wdrożenie systemu magazynowego to zmiana i optymalizacja zarówno samego systemu, jak i procesów.

2. Grzechem zaś jest ciągłe dopasowywanie systemu do wymagań kupującego i niedoskonałości procesu, jak choćby tych wynikających z manualnej pracy w oparciu o papierowe dokumenty, czy sytuacji,  w których oprogramowywany jest proces lub czynność wykonywana w magazynie raz na tydzień, bądź rzadziej. 

Takie działanie jest nie tylko nielogiczne, ale przede wszystkim nieekonomiczne. Niestety wszystkie te błędy zostały popełnione przez naszego klienta.

Project Manager ze strony klienta, zaraz po rozpoczęciu właściwego wdrożenia zaczął kwestionować swoje własne decyzje podjęte na etapie analizy. Mało tego, kwestionował również decyzje podjęte przez szefów działów sprzedaży i zakupów. Twierdził także, że system – poszczególne procesy, oprogramowane w WMS-ie i oddawane mu do testów – nie są zgodne z pierwotną dokumentacją, którą zdążył już zakwestionować.

Spowodowało to konieczność cofnięcia się o kilka kroków i ponowne wykonanie prac koncepcyjnych. Wdrożenie systemu WMS trwało nieprzerwanie 2 lata i nałożyła się na nie zmiana sytuacji biznesowej klienta, budżet został dwukrotnie przekroczony, a ciągle „udoskonalany” system nadal czeka na uruchomienie…

Niech to będzie przestroga – nie popełnijcie tych samych błędów!

= = =

Jeśli chcesz porozmawiać o skutecznym wdrożeniu systemu IT w Twoim przedsiębiorstwie, skontaktuj się z naszym ekspertem!

MARCIN ZYCHOWICZ – specjalista z ponad 15-letnim doświadczeniem w firmie Agilero stworzonej przez zespół doświadczonych logistyków i inżynierów IT o wysokich kompetencjach technologiczno-konsultingowych, realizujący projekty w obszarze logistyki magazynowej i produkcyjnej.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH PRZEZ AGILERO SP. Z O.O.

Od 25 maja 2018 roku w Polsce obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE. W związku z tym Agilero Sp. z o. o. z siedzibą w Krakowie prezentuje następującą informację dotyczącą przetwarzania Twoich danych osobowych.

ADMINISTRATOR DANYCH OSOBOWYCH

Administratorem Twoich danych osobowych przekazanych w formularzu kontaktowym lub/oraz formularzu zapisu do newslettera na stronach www na naszej spółki (agilero.pl) jest Agilero sp. z o.o.,
ul. Ostatnia 1c, 31-444 Kraków („Administrator”). Możesz skontaktować się z Administratorem listownie na adres Administratora lub za pośrednictwem poczty e-mail na adres: biuro@agilero.pl .

CELE ORAZ PODSTAWA PRAWNA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest akceptacja warunków wyrażonych w procesie zapisu do newslettera lub uzupełnienia formularza kontaktowego na stronach naszej spółki (agilero.pl) oraz prawnie uzasadniony interes realizowany przez Administratora. Prawnie uzasadniony
interes Administratora polega na przetwarzaniu danych osobowych dla celów prowadzenia marketingu bezpośredniego własnych produktów i usług.

ODBIORCY DANYCH OSOBOWYCH I CZAS ICH PRZECHOWYWANIA

Pozyskane dane osobowe są przechowywane do momentu zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą. Dane są przekazywane naszemu zaufanemu podwykonawcy do analizy danych przez narzędzie Google Analytics.

PRAWA ZWIĄZANE Z PRZETWARZANIEM DANYCH OSOBOWYCH

Przysługuje Ci prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania, do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także do żądania przeniesienia tych danych do innego administratora zgodnie z obowiązującymi przepisami. Każda osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw - z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją - wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych, w przypadkach gdy podstawą prawną przetwarzania jest prawnie uzasadniony interes Administratora. W celu skorzystania z powyższych uprawnień należy przesłać Administratorowi odpowiednią wiadomość pocztą elektroniczną na adres biuro@agilero.pl. Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. Podanie danych osobowych nie jest obowiązkowe, ale jest warunkiem otrzymywania informacji marketingowej i handlowej przez Agilero sp. z o. o.

Save settings
Cookies settings

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy