Agilero WMS – Strategia planowania i optymalizacja ścieżki zbiórki
Zgodnie z zasadą: „profilaktyka lepsza od leczenia” sytuacjom kryzysowym należy przeciwdziałać już na etapie planowania. Na podstawie kilkunastu lat praktyki opracowaliśmy listę typowych błędów, które określamy roboczo jako „7 grzechów głównych” wdrożeń systemów WMS. Wiemy też, jak można im zapobiec.
- Czy leci z nami pilot? Szefem wdrożenia powinna być osoba o kompetencjach logistycznych i menedżerskich. Nie wybieraj do tej funkcji informatyka, choć rzecz jasna gra on ważną rolę w projekcie.
- Niewolnik standardu. Nie dopasowuj procesów do WMS. Zdecydowanie lepszym podejściem jest określenie optymalnego dla konkretnej firmy przebiegu procesów przed wyborem systemu, jeśli to konieczne – we współpracy z zewnętrznym konsultantem. Dopiero potem dobieraj lub konfiguruj WMS.
- Koncert życzeń. Zamiast „szerokiego frontu” funkcjonalności, ustal faktycznie potrzebny zakres i odpowiednią kolejność etapów poszczególnych uruchomień. Skup się na priorytetach i uwzględnij gotowość kompetencyjną organizacji.
- Brak odpowiedzialności za wynik. Aby tego uniknąć, powołaj interdyscyplinarny komitet sterujący i wyznacz Project Managera odpowiedzialnego za wynik wdrożenia.
- Nie idź na żywioł – przygotuj organizację logistyczną do uruchomienia i używania systemu.
Zakres projektu musi uwzględniać inne obszary związane z logistyką – infrastrukturę, organizację, właściwie przypisaną odpowiedzialność. Wdrożenie IT to element większej całości. - Angażuj załogę, która będzie użytkownikiem systemu WMS, uwzględniaj jej uwagi i postawy.
- Świadomość celu wdrożenia. Sprowadź założenia do parametrów – zarówno logistycznych, jak i finansowych. Wyznacz konkretne wskaźniki i dokonuj pomiarów po wdrożeniu.
Jak wygląda proces analizy przedwdrożeniowej systemu WMS w praktyce wdrożeniowej Agilero?
Wdrożenie systemu WMS dzielimy na etapy i dobieramy do nich osoby z odpowiednimi kompetencjami.
Zanim przystąpimy do właściwej analizy przedwdrożeniowej (nazywanej POP – Projekt Optymalnych Procesów) angażujemy we wdrożenie doświadczonego konsultanta logistycznego. To on, prowadząc warsztat koncepcyjny lub audyt logistyczny, weryfikuje jakość obecnych procesów i definiuje obszary do poprawy, jeszcze zanim powstanie pierwsza linijka kodu. Nie ma nic gorszego niż „zamrożenie w systemie” nieoptymalnych procesów.
W kolejnym etapie architekt systemów IT definiuje szczegółowo i przedstawia na grafach przebieg procesów magazynowych, które omawiana są z klientem i trafiają do specyfikacji przedwdrożeniowej. Angażowana jest również osoba z kompetencjami integracyjnymi, która z opiekunem klienta od strony systemu ERP, uzgadnia zakres integracji z systemem nadrzędnym, a także z systemami pomocniczymi jak systemy kurierskie, platformy sprzedażowe, etc.
Tak omówiona i przygotowana specyfikacja techniczna staje się roadmapą oraz instrukcją do konfiguracji i developmentu systemu dla klienta.
Po testach wewnętrznych i zewnętrznych następuje uruchomienie produkcyjne z asystą zespołu developerskiego w miejscu uruchomienia.
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu z ekspertem!
Zostaw komentarz