Klient
Firma Nextbike jest polskim oraz europejskim liderem i pionierem w dziedzinie bike sharingu. Firma oferuje kompleksowo zaprojektowane i zintegrowane z tradycyjną komunikacją publiczną systemy rowerów publicznych. Dzięki współpracy z samorządami i partnerami biznesowymi Nextbike tworzy i ciągle udoskonala największe i najpopularniejsze systemy rowerowe w Polsce. Rowery Nextbike spotkać można w ponad 60 miastach Polski.
Agilero wspiera firmę Nextbike od 2022 r.
Potrzeba / wyzwanie
Gwałtowny rozwój biznesu wymusił konieczność zwiększenia zdolności operacyjnej Nextbike do obsługi sezonowych „picków” oraz zapewnienia większej efektywności procesów logistycznych w dłuższej perspektywie.
W ocenie Managementu Nextbike należało przebudować układ hali magazynowo – montażowej w celu optymalizacji przebiegu procesów i operacji wewnętrznych. Nextbike zdecydował się na wsparcie u zewnętrznego dostawcy usług konsultingowych w obszarze logistyki i łańcucha dostaw – Agilero sp. z o.o.. Celem nadrzędnym wsparcia było zaprojektowanie nowego layoutu przestrzeni magazynowej oraz zbudowanie roadmapy działań mających wesprzeć realizację celu biznesowego. Konsultant logistyczny przeprowadził przegląd i ocenę procesów i organizacji pracy magazynu oraz działu serwisu i montażu, analizę zapotrzebowania na powierzchnię magazynową wraz z projektem nowego layotu tej przestrzeni.
Implementacja u Klienta
Audyt logistyczny
Przekrojowy przegląd i ocena funkcjonowania przedsiębiorstwa w trzech kluczowych obszarach
- logistyka magazynowa i przepływy: ocena efektywności i jakości wszystkich stref funkcjonalnych obiektu pod kątem:
- procesów magazynowych
- procesów montażu i serwisu
- procesów recyklingu
- organizacja pracy i komunikacja
- ocena struktury kompetencji i ról w działach firmy oraz przepływu dokumentów i informacji
- weryfikacja systemu wynagradzania i premiowania
- identyfikacja sposobu raportowania managerskiego
- systemy informatyczne – weryfikacja i ocena wykorzystywanych systemów IT (ERP, WMS, nakładki procesowe)
- rekomendacje w zakresie:
- rozwiązań procesowch, które ze względu na efektywność mogą zastąpić istniejące procesy
- optymalizacji prac działu serwisu oraz montażu celem unifikacji kompetencji i wprowadzenia zastępowalności kompetencji
- wprowadzenia systemu motywacyjnego opracowanego w oparciu o macierze RASCI i macierze kompetencji
- zmian infrastruktury magazynu – systemy składowania i środki transportu wewnętrznego
- systemów IT wspierających zarządzanie procesami magazynowymi
Layout magazynu
- analiza danych logistycznych wraz z ekstrapolacją
- weryfikacja obecnego layoutu hali oraz obszarów funkcjonalnych obiektu
- zdefiniowanie możliwych zmian w zakresie:
- sposobu składowania wyrobów gotowych (rowery) oraz komponentów i części zamiennych
- sposobu realizacji poszczególnych procesów z podziałem na: magazynowe, serwisowe i montażowe
- możliwych zmian osobowych w poszczególnych obszarach pod kątem kompetencji
- wyliczenie zapotrzebowania na powierzchnię magazynową wraz z przebudową stref funkcjonalnych
- graficzne przedstawienie przyszłego potoku towaru
- wariantowy projekt layoutu magazynu
- identyfikacja, opis, optymalizacja oraz graficzne przedstawienie nowych przepływów w hali montażowo – magazynowej
Zbudowanie roadmapy działań naprawczych – wykres Gantta
Warsztat managerski
- omówienie wyników audytu, proponowanych zmian i harmonogramu ich wprowadzenia
- Q&A session